30.4. - 2.5.2004 - VIII. jarní sraz vozítek Velorex v Boskovicích. Před pátou hodinou konečně vyjíždím od garáže. Cestou ještě musím v Podolí vyzvednout Evu a na šestou máme domluvený sraz s posádkou Velorexu B (jedná se o označení pouze orientační a pokud si budete přát, mohu ho změnit) Robertem a Katkou v Úvalech u Prahy. Na místo dorážíme s téměř půlhodinovým zpožděním a výčitkami, že jsme posádku B nechali tak dlouho čekat. Trápíme se zbytečně, protože Robert doráží až okolo sedmé. Cesta probíhá poklidně, v Havlíčkově Brodě stavíme na večeři a tankujeme.

Do Boskovic dorážíme v půl jedné ráno. Podle informací Tomáše Kostíka máme zajištěné ubytování v obecním kempu u rybníka ve vesnici Suchý 13 km od Boskovic. Vesnici nacházíme bez problémů, ale s kempem je to už slabší. Po té co jsme asi hodinu procházeli mezi chatami u rybníka marně hledaje kemp, jsme se rozhodli zavolat Tomáše. Telefon ve dvě ráno ho samozřejmě potěšil, ale hlavně že nám poradil a tak jsme mohli v půl třetí konečně ulehnout k zaslouženému odpočinku.

V sobotu jsme se ráno jsme se všichni sjeli V Boskovicích na parkovišti u penziónu Zlatá Růže odkud startoval hlavní závod. Trasa soutěže byla perfektně připravena a úkoly na trati jako golf s princem Charlesem nebo lyžařská vložka nás opravdu pobavily. Z výkonů, které jsme při závodě podali, jsme měli pocit, že by se naše umístění mohlo pohybovat tak do dvacátého místa. Naše naděje se však zhroutili jako domeček z karet, když jsme po odevzdání itineráře v cíli zjistili, že jeden z jeho listů byl oboustranný, čehož jsme si bohužel nevšimli.

V neděli jsme pak absolvovali spanilou jízdu městem a po vyhlášení výsledků jsme vystartovali směr Praha.

24.4.2004 - Asi mi nepřejí hvězdy nebo se lidem co mají vybrousit moje válce prostě nechce nějak dělat (já to chápu, je jaro a venku je moc hezky), protože moje válce jsou stále v nedohlednu. A jelikož jaro působí i na mně tzn. nechce se mi dělat a radši bych někde jezdil Velorexem, volím náhradní variantu a provizorně montuji válce původní, které mají čtvrtý výbrus ale jinak nejsou nijak upravené. Motor běží perfektně, odpadlo detonační hoření (tzv. "zvonění pístních kroužků), snížilo se chvění a motor je ve vysokých otáčkách mnohem klidnější, ale výkon v nízkých otáčkách pořád neodpovídá mým představám. Nezbývá než doufat v upravené válce. Hlavní v tuhle chvíli je, že Velorex je znovu pojízdný, takže mi nic nebrání vyrazit příští pátek na sraz do Boskovic.

13.4.2004 - Motor mám už téměř složený (chybí mi pouze válce a písty). U klikového hřídele jsem použil na levé straně originál kuličkové ložisko z přímo z Jawy a na pravou stranu jsem použil válečkové ložisko N 305 C3. Samozřejmostí jsou dvoubřitá gufera. Klikovka od pana K... má oproti standardu jednu odlišnost. Jehlové ojniční ložisko na klikovém hřídeli má klec, zajišťující optimální postavení jehel vůči čepu a ojnici. Při protáčení rukou klade motor minimální odpor - zatím jsem nadšený. Čekání na válce jsem vyplnil drobnostmi: výměnou motorku stěrače s plastovým krytem za správný typ, dotažením řízení a promazání přední nápravy, tvorbou nového držáku na anténu vysílačky, výměnou tělesa vzduchového filtru atd.   

2.4.2004 - Konečně jsem získal zpět renovovanou kliku, zdá být naprosto perfektní, ale motor ještě neběží. Pan K...., který ji renovoval zjistil pravděpodobnou příčinu mých dřívějších obtíží - posunuté otvory na čepy v závažích. A jak celý tento problém podle jeho slov vznikl.

Pracovníci Jawy měli v šedesátých letech minulého století mnoho velkých úkolů, kterými je pověřila strana a jedním z nich bylo každoroční navýšení výroby o 10 %. Po několikaletém zvyšování, kdy už opravdu nestíhali, přišel zlepšovák - nástroj slučující v sobě tři operace vrtání, hrubování a stružení. Tento přípravek sice vedl ke zvýšení výroby, ale bohužel na úkor přesnosti. Otvory na čepy v závaží jím vytvořené byli často až o 0,1 mm jinde než měli být a klikový hřídel složený z takovýchto závaží nebylo možno nikdy správně vyvážit. V Jawě se tak začali hromadit nové motory, které však nebyly v optimální kondici a nikdo nevěděl co s nimi. Asi po dvou letech bylo rozhodnuto, že se nebudou opravovat, ale že je Jawa vyprodá se slevou jako náhradní díl (důvod proč jsou zlevněné však nebyl uveden). Šance na výhodný nákup motorů využil i výrobce Velorexů. 

Takže pokud Vašemu Velorexu chybí výkon v nízkých otáčkách, ale ve vysokých si se svými kolegy nezadá a dále máte pocit, že se motor hřeje víc než je zdrávo, máte možná stejný problém. Pro upřesnění doby ve které byly pravděpodobně tyto motory při výrobě Velorexů použity dodám, že můj Velorex byl vyroben v roce 1966 a technický průkaz byl vystaven 27.10.1966.

31.1.2004 - Motor mám kompletně rozebraný, ale nenašel jsem nic co by bylo v nepořádku. Zkusím tedy nahradit válečková ložiska ("NJ-éčka") na klice kuličkovým na levé straně a válečkovým ("N-kem") na pravé, jehlová ložiska ojnic nechám předělat na letecká, náhradní válce (poškozené od pístního čepu) nechám vybrousit na 8.výbrus a snížit o 0,4 mm.

15.1.2004 - Pustil jsem se do úpravy motoru, kterému chybí výkon v nízkých otáčkách. O průběhu úpravy a jejím výsledku budu průběžně informovat.